HAARLEM - Van katholiek zondagsblad tot beroemde stripverhalen. De illustratoren van de in 1906 opgerichte Uitgeverij De Spaarnestad hadden veel in huis. Hoewel het merendeel niet veel met de zondagse kerkdienst had, was de Katholieke Illustratie oorspronkelijk een van de voornaamste uitgaven van deze Haarlemse katholieke uitgeverij en drukkerij aan de Nassaulaan. De nieuwe tentoonstelling Studio Spaarnestad – strips met een loonstrookje, kenmerkt een belangrijke episode in de Nederlandse - en zeker ook Haarlemse - stripgeschiedenis. De tentoonstelling is tot 18 oktober 2021 te zien in Museum Haarlem.

De illustraties verschenen in bladen als Panorama, Libelle, Beatrijs, Revu, Margriet en Story. En – deels via dochteruitgeverij Oberon werden – stripbladen en albums zoals het Weekblaadje voor de Roomsche Jeugd, Taptoe, Okki, Billie Turf, Sjors resp. Sjors en Sjimmie, Donald Duck, Tina, Winnetou, Asterix en Bobo uitgegeven.

Opmerkelijk is dat in de jaren 50, 60 en 70 veel illustratoren in dienst waren van De Spaarnestad, iets dat tegenwoordig ondenkbaar is. Frans Piët was, als tekenaar van de zeer populaire stripreeks Sjors & Sjimmie, hoofd van de tekenstudio waar in de loop der jaren veel andere creatieve geesten als tekenaar aanhaakten, o.a. Harry Balm, Bert Bus, Theo Funke Küpper, Boy Ten Hove, Frans Lammers, Henk Rotgans, Piet Broos, Carol Voges en Nico van Dam.

De nieuwe tentoonstelling Studio Spaarnestad – strips met een loonstrookje, laat een belangrijke episode in de stripgeschiedenis zien. Met relevant beeldmateriaal van en over de betrokken tekenaars wordt inzicht gegeven in de thematiek die karakteristiek was voor de periode 1950 – 1975. Een tijdperk waarin katholicisme en racisme heel goed samengingen en de witte kijk op zwarte mensen een grote rol speelde in kinderboeken en strips.