HEEMSKERK/BEVERWIJK - Cultuurhuis Heemskerk organiseerde dit jaar voor de tweede keer in samenwerking met Filmhuis Heemskerk en Filmhub Noord-Holland vertoningen van het IDFA scholenprogramma. Naast vertoningen voor leerlingen uit het basisonderwijs was er ook voor het eerst een documentaire voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs in samenwerking met het Centrum voor de kunsten Beverwijk.


In Amsterdam vindt jaarlijks het bekende IDFA Documentaire festival plaats waarin documentaires uit de hele wereld te zien zijn. Dit jaar is dat van 8-19 november. Naast voorstellingen voor volwassenen zijn er ook speciale schoolvoorstellingen waarin kinderen en jongeren van 10 tot 18 jaar kennis kunnen maken met bijzondere documentaires. Kinderen en jongeren kijken veel filmpjes op social media en gaan ook wel naar de bioscoop maar het verschijnsel documentaire kennen ze vaak niet. Door kennis te maken met documentaires en het educatie programma er omheen leren ze hoe filmmakers een verhaal vertellen over actuele maatschappelijke thema’s.

Bij de films is lesmateriaal ontwikkeld dat voorafgaand aan de vertoningen naar de scholen is verstuurd. De documentaires worden ingeleid en nabesproken door een filmmaker die aangesloten is bij FilmHub Noord-Holland.

Op 9 november bezochten 120 onderbouw leerlingen van het Dali college Filmhuis Heemskerk om te kijken naar de documentaire ‘Girl Gang’, die gaat over het thema ‘influencer worden’. Het is de droom van menig tiener en lijkt ook zo makkelijk. Je neemt elke dag een paar leuke filmpjes op, gebruikt wat slimme tags en de volgers, gratis goodies en het geld stroomt binnen. Maar schijnt bedriegt in dit portret van de veertienjarige tienerinfluencer Leonie.

Op 13 november bezochten 112 leerlingen van groepen 7 en 8 van basisscholen de Zevenhoeven en Vlinderschool een programma met twee korte documentaires. De eerste is ‘Zomer zonder jou’ waarin de tienjarige Julie na de scheiding van haar ouders voor het eerst met haar ouders apart op vakantie is. De andere Fins Somalische documentaire ‘Jasmin's Two Homes ‘ gaat over Jasmin, wiens ouders besluiten om met hun gezin terug te verhuizen naar Somaliland, het thuisland van haar vader.

De reacties van de leerlingen tijdens en na afloop van de filmvertoningen waren positief. Bij het Voorgezet onderwijs maakte het thema ‘influencers’ veel los tijdens de nabespreking en bij de basisscholen was duidelijk dat de thema’s ‘gescheiden ouders’ en ‘vriendschap’ enorm leefden bij de leerlingen.

Volgend jaar hopen de organisatoren dat er nog meer scholen aanhaken bij het scholenprogramma van IDFA. Een mooie reactie van een leerkracht van de Zevenhoeven: ‘Fijn dat kinderen kennis kunnen maken met documentaires en zo in de wereld van andere kinderen kunnen stappen, daar herkenning in vinden, maar zich ook verwonderen. En daarnaast zien ze soms echt andere dingen dan volwassenen. Hen viel zaken op die ik miste…’