HAARLEM - Museum van de Geest heeft ruim €25.000 opgehaald tijdens de sponsorloop Walk & Talk waarmee het museum aandacht heeft gevraagd voor het bespreekbaar maken van mentale gezondheid. Burgemeester Wienen opende de sponsorloop met bijzondere woorden voor het museum: “Museum van de Geest is een verborgen parel waar we meer licht op moeten laten schijnen. Ik ben ontzettend blij dat dit museum mentale gezondheid bespreekbaar maakt. Vooral onder jongeren een actueel en belangrijk thema.” Daarna liepen ruim 70 deelnemers mee met de wandeling voor en door Museum van de Geest en het Haarlemse stadspark De Bolwerken.

Directeur Marije Kool is trots op alle deelnemers en het resultaat: “We zijn alle donateurs enorm dankbaar. Maar natuurlijk ook de medewerkers en vrijwilligers van het museum die zich hier ontzettend voor hebben ingezet én de studenten die het initiatief voor de sponsorloop hebben genomen. In een kleine periode van drie weken hebben we meer dan 750 donaties ontvangen en een prachtig bedrag opgehaald. Dit toont hoeveel mensen zien dat Museum van de Geest één van de meest relevante musea van Nederland is en het belangrijk vinden om aandacht te vragen voor het bespreekbaar maken van mentale gezondheid.”

Museum van de Geest kende vorig jaar een moeilijk jaar en heeft in 2025 een doorstart gemaakt, maar is er nog niet. De donaties van het sponsor-event worden door het museum gebruikt voor de organisatie van twee tentoonstellingen in 2026. Op 12 februari opent ‘Nieuw Oud! De kunst van het ouder worden’ en in juni een fototentoonstelling over de Special Olympics die in Haarlem plaatsvindt. “Met ons programma zullen we op een luchtige manier aandacht vragen voor mentale gezondheid. De opbrengst van de sponsorloop is een eerste stap. Nogmaals veel dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen”, aldus Marije Kool.