BEVERWIJK - Na twee jaar coronapandemie is de retailbranche nog steeds een van de zwaarst getroffen sectoren. Wederom moesten de afgelopen maand veel winkels de deuren gesloten houden. Nu de branche weer klanten mag ontvangen, krijgen ze van online groothandel Ankorstore steun om op te krabbelen.


Ankorstore is de snelst groeiende marktplaats in Europa en zet zich in voor onafhankelijke merken en lokale retailers. Juist deze groep ondernemers voelen de gevolgen van de constante sluitingen. Het groothandelplatform organiseert daarom binnenkort een actie om lokale retailers te helpen met hun inkoop en met gezonde marges uit de lockdown te komen.

Een frisse start voor retailers

Januari is een belangrijk inkoopmoment voor retailers, waarin normaliter de schappen weer worden gevuld na de feestdagendrukte. Van drukte was in de winkelstraten dit jaar geen sprake. Voorraden waarin werd geïnvesteerd bleven deels liggen én er kwam minder geld in de kassa.

Dat was zwaar voor onafhankelijke retailers. “Je probeert voor jezelf oplossingen te vinden, creatief en positief te blijven”, zegt Anneke Schuurman van de Amsterdamse home & living-winkel Antonia’z. “Maar het wordt steeds stiller op straat. Je moet continu schakelen en blijft met die onzekerheid.”

Toch moeten retailers nu vooruit kijken. Ankorstore helpt hen dit te doen met de Lift Days-actie. Het platform geeft daarbij 10% van de eigen omzet op en werkt samen met de aangesloten merken voor aanvullende kortingen om gunstige inkoopvoorwaarden te bieden aan lokale retailers. Daarnaast ondersteunt het platform retailers door verzendkosten te vergoeden en betalingen aan merken voor te schieten. Schuurman is enthousiast over de Lift Days. “Het biedt de mogelijkheid nieuwe producten te ontdekken. Als je weer open gaat is het leuk om iets nieuws en fris te hebben. Ik sta er positief tegenover.”

Ook Melissa Blok van Melissa’s Byoux in Hoorn staat achter de Lift Days: “Ik ben zeer blij met dit initiatief van Ankorstore. Ik zal zeker een kijkje nemen en gebruikmaken van de kortingen om in te kopen.”

“We zijn blij dat Ankorstore meedenkt met ondernemers,” aldus Patrick Pieterse van Zoetermeerse fashionwinkel Mooonz. “Tijdens de lockdown hebben we omzetverlies gedraaid, maar nu zijn we via Ankorstore weer volop bezig met de inkoop voor onze voorjaars- en zomercollectie.”

"Met de Lift Days willen we onafhankelijke retailers en merken een goede start geven na de recente lockdownperiode. Deze ondernemingen hebben het zeer moeilijk tijdens de coronapandemie. We geven daarom een deel van onze omzet terug aan de branche om hen te ondersteunen”, zegt Nicolas d’Audiffret, mede-oprichter en CEO van Ankorstore.

Een alternatief om te verbinden

Ook onafhankelijke merken zijn geholpen met de Lift Days. Zo zijn vakbeurzen voor hen sleutelmomenten om hun netwerk op te bouwen en te verbinden met retailers. Helaas staan veel van deze evenementen op pauze door de pandemie.

Tijdens de Lift Days kunnen merken zichzelf via Ankorstore onder de aandacht brengen bij meer dan 200.000 retailers uit 22 EU-landen en het Verenigd Koninkrijk. “Door het wegvallen van beurzen willen we merken via de Lift Days een krachtig instrument bieden om alsnog de verbinding met hun doelgroepen te vinden", aldus d'Audiffret.

Ankorstore krijgt bijval vanuit de markt: 'We doen graag mee aan de Lift Days”, zegt Niels Jetten van het natuurlijke cosmeticamerk We Love the Planet. “Via Ankorstore hebben we een heel groot bereik aan winkels die we zelf niet snel zouden bereiken. Dat geeft ons de mogelijkheid om winkels door heel Europa te bedienen.”