Als je voor je bedrijf een transport moet regelen naar Zuid-Europa dan kan dat de nodige voeten in de aarde hebben. Veel mensen spreken geen Spaans, Italiaans of één van de andere talen die in dit deel van Europa worden gesproken. Anderzijds is het ook geen zekerheid dat er goed Engels wordt gesproken door je zakenpartner. Dus moet je er zelf voor zorgen dat de producten op de juiste plek worden afgevoerd en dat dan uiteraard in goede staat.

Zoek een ervaren transportbedrijf

Export naar de meeste Europese landen vanuit Nederland gaat via wegtransport. Transport per vliegtuig is zeer kostbaar en transport per spoor duurt langer en kan naar lang niet elke plaats. Als je een order hebt voor het buitenland zoek je dus eerst een ervaren internationaal transportbedrijf. Zij kunnen je vaak tips geven wat de beste optie is voor het transport. Zo kun je kiezen voor een LTL transport waarbij je de vrachtwagen deelt met andere bedrijven. Daarnaast is er FTL transport waarbij de vrachtwagen alleen jouw vracht vervoert. De eerste optie is goedkoper, bij de tweede optie weet je zeker dat jouw lading op de afgesproken dag en tijdvak bij de ontvanger wordt afgeleverd. En dan zijn er nog speciale koeltransporten en extra beveiligde transporten voor kostbare lading zoals dure elektronica.

Waar moet de vracht naartoe?

Een internationaal transportbedrijf verzorgt vlot en tegen een scherp tarief jouw transport naar Spanje, Italië of Griekenland. Omdat er binnen de EU geen standaard grenscontroles plaatsvinden, kan het transport over het algemeen vrij vlot verlopen. Soms zijn er wel grenscontroles, deze zijn er vooral op gericht om mensensmokkel c.q. illegale immigratie te voorkomen. De transporteur verzorgt de papieren voor het transport maar gaat daarbij uiteraard wel af op jouw informatie. Die moet dus kloppen. Je bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens en de inhoud van je transport.

Zeevracht en luchtvracht

Internationale transporteurs zoals Kuipers Logistics verzorgen ook transporten naar landen buiten Europa. Dit kan door middel van zeevracht of luchtvracht. Het transportbedrijf haalt de vracht op bij de klant en verzorgt het vervoer naar een zeehaven zoals Rotterdam of Antwerpen of naar de luchthaven. Daar wordt de vracht overgenomen om aan boord te gaan van een vrachtschip of vrachtvliegtuig. Transporten naar bijvoorbeeld Azië, de VS en Canada of Zuid-Amerika gaan in de meeste gevallen over het water. Dit is namelijk een stuk goedkoper dan door de lucht. Ook is de milieubelasting lager. Ook voor een zeecontainer geldt dat je die kunt delen met andere klanten of je kunt een container voor alleen jouw goederen laten regelen. Ter plaatse wordt het transport doorgaans over de weg voortgezet naar de eindbestemming. Ook dit vervoer kan de transporteur in Nederland voor je regelen. Je ontvangt doorgaans alleen een factuur van het Nederlandse transportbedrijf zodat meteen duidelijk is wat de totale kosten zijn. Die kun je desgewenst doorberekenen aan je klant.